Saturday, November 14, 2009

Melayu dan petai...

Satu hari tu aku bawa bini aku ke farmasi kat Coxhoe, lebih kurang 15 minit dari rumah. Kami sembang la dalam farmasi tu, tetiba jer ada satu minah ni tanya "are you Malaysian?".....aku pun jawap la "yes, we are". Pastu bersembang la kat situ dekat 30 minit, memula aku ingat dia ni minah Indon, rupanya anak mami Penang. Dia ni dah 30 tahun duduk UK sebab menikah ngan orang putih, namanya Maria.

Minggu berikutnya kami ke Fish Quay, Sunderland dan beli ikan Haddock (sekilo GBP2.5), aku beli seekor 3 kilo lebih, beli udang sekilo dan jugak ikan sebelah, bekalan untuk sebulan. Patut la orang sini suka makan ikan sebelah, rasanya bukan macam ikan sebelah Malaysia, sini sedap betul rasanya tambah kalau goreng. Sekarang aku main beli jer apa-apa pun sebab takde dah nak convert-convert dengan duit Malaysia. Habis beli ikan bawak anak-anak makan Mcdonald kat pekan Sunderland (fish burger dan chips). Nak balik rumah teringat Maria ni, so aku bawak la anak bini pi berjalan rumah Maria lepas call dia mintak panduan jalan. Dia tinggal kat sebuah banglo kecik dengan laki mat saleh dia, dia ni suka gardening, cantik landskap sekitar rumah dia.

Ceritanya, dia ni kawin ngan mat saleh ni tahun 70an, time tu mat saleh ni jadi manager kilang kat Penang. Selama 30 tahun ni, ada la dua kali dia balik Malaysia. Anak dia tiga orang, dua lelaki satu pompuan. Cucu pun ada tiga dan sekor pun takde rupa Melayu. Yang sedihnya dia ni rasanya dah terikut dengan budaya mat saleh sini, cakap Melayu pun macam budak baru belajar nak bercakap. Pulak tu sejak datang ke UK 30 tahun lalu dia tak pernah jumpa orang Melayu, rasanya dia yang tak usaha cari orang Melayu kot, tapi yang peliknya tiap minggu dia pegi beli petai kat Newcastle sebab katanya dia memang tak boleh kalau tak makan petai. Makanya aku namakan posting ni 'Melayu dan petai...." mengambil sempena lawatan kami ke rumah Maria. Dia bagi anak-anak aku mainan sorang satu yang dia display kat rumah dia. Suka tak kira la diaorang. Sebab syok dapat mainan percuma, Si Cami asyik kata...."ayah, nanti kita pergi rumah Maria lagi tau...", gamaknya dia ingat Maria ni penjual mainan kat carboot kot hehhehe...

Cuaca dah mula tak menentu. Kadang hujan, kadang ada matahari. Ada masa waktu pagi aku kena kikis frost kat atas cermin kereta dulu sebab melekat banyak. Semalam sebelah South West (Bristol,Bath, Cornwall, Devon, Dorset, Gloucestershire dll) dilanda angin kencang (70 batu sejam). Kat Durham okay jer. Hantar kereta servis hari ni, kena GBP25 (minyak hitam dengan oil filter beli sendiri). Semalam ke rumah Syahmi (PhD student dari Bank Negara) dengan Najib. Mak oi banyaknya dia beli limed oak display cabinet. Cantik pulak tu dia penuhkan dengan Royal Albert Old Country Roses didalamnya. Tergugat iman aku, kalau aku cerita kat bini aku nie sure dia pun teringin ni......takper, sabaq-sabaq, datang nak belajar kata hati aku.....bukan kata bini aku!


Inilah rumah Auntie Maria....

Baju merah...Maria kesukaan Cami...


Frost pertama tahun ni....

Terlupa nak masuk gambar ni dalam posting lepas. Ini la antara hantu mat saleh pada malam Holloween yang datang rumah kami, yang berjaya aku tangkap gambarnya. Esoknya dia kata kat Along sepanjang dia rayakan Holloween ni la kali pertama orang bawak masuk dalam rumah dan ambik gambar......

2 comments:

abdul aziz muhamed said...

kenapa along xpakai antu jugak?

amir said...

Mahal beb costume tu......lagipun hantu sini tak tak power cam pocong ke atau hantu raya kat sana. Sini hantu nak masuk rumah ketuk pintu dulu.....hehehehhe