Wednesday, February 24, 2010

Kepala Ikan Salmon

Antara banyak-banyak ikan kat UK ni yang paling murah dan paling sedap kepala ikan Salmon. Kalau kat Malaysia, kepala ikan lagi mahal dari badan kat sini terbalik. Mat Saleh tak makan kepala ikan dengan isi bahagian perut bawah ikan tu. Diaorang buang jer dalam tong sampah. Khabarnya tiga tahun lepas kepala ikan Salmon tu ambik free jer, tapi dah ramai Melayu kat sini minta, peniaga pun jual la sekarang ni harga 50 pence satu kepala.

Minggu lepas aku ke Market Hall dekat dengan Market Place untuk cari kepala ikan Salmon ni. Tengok ada 8 ketul lagi, aku beli la 6 ketul yang besar-besar punya. Esoknya bini aku buat asam pedas kepala ikan Salmon, mak oi sedapnya. Rasa ikan Salmon ni sama macam ikan patin lebih kurang dan berlemak. Paling sedap kalau buat asam pedas atau kari atau goreng jer. Nak jadi cerita, hari Sabtu (20.02.2010) kami pergi ramai-ramai ke rumah Hafizi untuk belajar pasang camping tent dan bini dia buat pulak gulai kepala ikan Salmon, Along belasah 2 pinggan. Aku kata kat bini aku, sapa dari Malaysia datang sini kami akan jamu kepala ikan Salmon tapi jangan la beritahu harganya..........

 
GBP 3.00 semua sekali

 
Gulai kepala Ikan Salmon..........

4 comments:

yatie's said...

heeeeee.......sedapnya.... kita nak jgk.

pak.maun aka dewa.badai said...

Mir, posting kau ni mengingatkan nostalgia aku masa kat newcastle upon tyne le. Memang sedap sehingga menjilat jari kari kepala salmon ni, tambah pulak makan dengan beras basmati fuuuh sedap siot.

Amir said...

Kak Zah kata kalau teringin kena mari sini la. Lagi satu dia kata, buat kawan-kawan dia yang tengah berbadan dua tu jangan la dok mengidam pulak, meleleh air liur anak kang. Tapi sumpah kami tak tipu, ikan ni memang laaaaaaa sedapppppp sesangat......

Aegis said...

Great post. Looking forward to reading more. Thanks for taking the time to write this.
top cloud service providers in malaysia