Saturday, September 19, 2009

Hari Terakhir Ramadan 2009.....


Navigator ni banyak bantu aku, kalau tak mesti sesat barat dah....

Tempat beli ikan kat Fish Quay, Sunderland



Macam bot pukat rimau kat Pantai Remis jer...

HMS Ocean Frigate...

Ikan yang dibeli....

Kedai cina jual barangan Malaysia di Newcastle

Stadium St. James Park, Newcastle...siap ada Cafe Alan Shearer

Bandar Newcastle

Orang Kelantan kata Bandar Kota Bahru (terjemahan Newcastle)



Kincir angin kat Washington

Tak mampu ke USA, kat UK pun jadi la....

Senyum kak senyum......

Hari ni hari terakhir puasa. Malam ni pastinya seperti malam-malam tahun dahulu, pasti berdentum-dentam mercun anak-anak buah dan sepupu sepapat main bawah pokok mangga kat depan rumah ayah. Kat sini usahkan bunyi mercun.......bunyi cengkerik pun susah nak dengar. Jam 11 pagi bawa semua pergi Fish Quay kat Sunderland untuk beli ikan segar. Beli seekor ikan Salmon (GBP8.00), udang besar sekilo (GBP10.50) dan ikan sardin serta ikan sebelah. Ikan sardin ngan ikan sebelah tu murah aje. Kalau kat kampung aku, ikan sebelah tu aku pandang sebelah mata jer, kat sini ikan sebelah pun nampak menyelerakan. Dari situ pi tengok kapal perang HMS Ocean yang parking area situ, mak oi besarnya kapal perang dia....dalam 4 kali ganda KD Mahawangsa.

Dari Sunderland terus ke Newcastle (baru berani sebab insuran kereta dah ada), dalam 40 minit rasanya. Cantik pemandangan sepanjang jalan tapi tak boleh berenti nak ambik gambar. Sini pelik sikit, ada ka highway takde lorong kecemasan, apa la. Pergi kedai Wing Hong untuk beli bahan-bahan dari Malaysia tapi yang banyaknya bahan dari Siam jer. Habis dalam GBP70 dan pastu round-round Bandar Newcastle. Besar juga bandarnya dan kalau bandingkan dengan Durham macam Pantai Remis dengan Ipoh ler kot. Bangunan pun tinggi-tinggi dan cantik-cantik. Hari ni ada lawan bola kat stadium, mak oiiii betul la depa ni gila bola, semua pakai baju belang putih hitam, macam sambut merdeka punya la ramai. Cari laksa kat Cash & Carry tapi tak jumpa pun laksa Cap Cabai tu, tapi kat Wing Hong tadi bini aku ada beli laksa Siam. Balik rumah bini aku buat laksa untuk bukak puasa guna ikan tuna tin, maklumlah stok daun cendehom ngan stok bunga kantan banyak lagi, Pak Aji pulak baru beli. Tak sangka laksa Siam tu rupanya rasa macam laksami kuning kat kampung aku tu. Aku makan 3 pinggan hari ni, lepas geram, tengah malam pun aku belasah lagi.

Malam ni bini ngan anak-anak aku dah pandai tengok TV3 dengan laptop aku. Anak-anak dok tengok Bionik ngan Papaya, bini aku apa lagi Nur Kasih la. Tunggu jam 1 pagi sebab bini aku telefon kampung ucap selamat hari raya kat mak ayah dll, aku tengok bergenang ayer mata dia....iskkkk...iskkkk, syahdu oooooooo....maklumlah aku dah 37 tahun raya kat Kampung, bini aku dah 34 tahun. Ada la terasa gak...... kepada semua kawan-kawan dia kat Pencen tu dia ucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin, kalau panjang umur jumpa lagi.........
(dia nak pi buang ayer mata la tue....hehehhe, ambik habuan....)

2 comments:

Unknown said...

Maaf zahir batin jugak kak zah.....
dari manjung nak balik tepen, lalu jalan pantai remis, teringat kak zah ngan family...kalau kak zah ada kat pantai remis, dah lama singgah beraya......huhuhuhuhuhu

yatie's said...

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin untuk K.Zah sekeluarga.....sedih jgk baca cite dari pak amir ni... sabaq tak lama dah lg 3-4 taun ja.