Tuesday, March 16, 2010

Nostalgia Siri 2 - Sek. Menengah Dato' Idris


Masuk tingkatan satu, aku sekolah kat Sekolah Menengah Dato' Idris, Pengkalan Bahru kira-kira 1km dari sekolah rendah sebelum ni. Daftar diri jer aku ditempatkan kat kelas H, antara kelas tercorot. Masa tu kelas dari A sampai M tapi ntah kenapa semua kawan-kawan aku masuk kelas perdagangan tapi aku di bawah kelas Seni Perusahaan. Aku punya la malu dan mula terputus hubungan dengan kawan2 di sekolah rendah. Kat kelas aku ramai murid bangsa cina dan depa ni jenis suka bergaduh dan berjudi. Aku ada kawan nama dia Mahadir dan dia ni suka main bertaruh duit dalam kelas dengan anak-anak cina tadi. Permainan tu namanya Ting-Tong, senang jer, yang si tokannya ambik duit 20 sen dua keping dan lambung pastu cekup ngan tangan. Yang penjudinya letak la duit kat pucuk (hujung jari), kat ibu (sebelah jari ibu) atau kat anak (sebelah jari anak). Kalau duit tadi dua-dua sebelah gambar Parlimen, kira ibu la, kalau dua-dua sebelah tulisan 20 sen kira anak dan kalau satu Parlimen dan satu tulisan 20 sen kira pucuk la. Kalau betul tekaan, letak 5 sen dapat la 10 sen. Aku join main benda ni dalam kelas dan masa rehat pulak aku main guli ngan Mahadir, pun bertaruh guna duit gak. Pendek kata, tingkatan satu ni aku dah mula nak merapu tapi bila exam aku dapat jugak no.2 masa pertengahan tahun dan no.1, masa akhir tahun. Nak jadi rezeki, aku satu-satunya dari kelas H ni yang dapat Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP), RM300 setahun, kira banyak gila masa ni....tapi buku simpanan cikgu pegang, nak keluarkan aku tipu la pakai kasut koyak-koyak dan bagitau nak beli kasut baru....

Sebab dapat nombor okay kelas H ni, aku melompat ke kelas F masa tingkatan 2. Kelas ni adalah kelas paling baik dalam bidang Seni Perusahaan. Aku dapat kawan-kawan baru dan yang paling rapat Suhaimi, Nazri (2 jari dia putus main mercun), Johari (dah jadi kutu kampung-penagih) dan Hashim (Ahli Bomba kat Balai Bomba, Pantai Remis). Kat kelas, aku suka baca cerita-cerita hantu sebab tiap hari si Hashim ni akan bawak macam-macam cerita hantu terutama karya Tamar Jalis (Siri Bercakap Dengan Jin). Masa aku jumpa dia masa anak Pakcik Hassan kawin 2 tahun lepas katanya perangai suka baca cerita hantu tu masih kekal.....

Di kelas F ni aku dah tak main guli atau Ting-Tong lagi. Aku ada kegemaran baru, main tikam. Balik sekolah jer aku singgah kedai cina kat tepi sungai dan main tikam untuk dapat hadiah. Main tikam ni ada dua jenis, satu tikam dapat mainan satu lagi tikam dapat duit. Pada papan tikam tu dilekatkan mainan dan nombor-nombor. Kalau kertas yang kita cabut ada nombor tu, maka dapat la mainan tadi. Camtu gak tikam duit, kalau dapat gambar tertentu dapat la duit 50 sen atau 20sen atau seringgit. Pastu satu lagi aku suka sangat tengok wayang kat Panggung Wayang Lama. Ceritanya semua cerita kungfu cina terutama Shaolin la kegemaran aku, jenis boleh terbang-terbang semuanya. Duit untuk semua ni apa lagi, aku cari kelapa kat tanah cina, nama cina tu Muna atau kat tanah Mail Kucing dan jual kat Ah Guan. Di samping tu, aku jugak penangkap kura-kura terkenal kat kampung aku dan jual pada cina bongkok yang kami panggil Kalinabo. Aku siap buang kulit ayam dalam parit, pastu tunggu ngan sauk pukat. Bila bergoyang jer kulit ayam tu maknanya kura-kura ada la tu. Seekor RM1, lepas la nak tengok wayang......

Aku makin merapu dan langsung tak tengok buku, balik sekolah jer aku campak beg dan esok nak pergi sekolah aku ambik balik. Ada jugak malam-malam Allahyarham ayah ajar ilmu hisab tapi lembab betul otak aku masa ni. Tanpa aku sedari, rupa-rupanya Allahyarham ayah dok perhati perangai aku dan pada suatu malam ketika cuti penggal bulan 12, Allahyarham ayah kata......"tingkatan tiga esok ayah ingat nak hantaq hang pi sekolah sama dengan Amran di Kuala Kangsar....". Terkedu aku.....

Maka bermulalah babak baru dalam lipatan sejarah kehidupanku.....Clifford, Kuala Kangsar.

5 comments:

Mentari, Hujan dan Pelangi said...

Nasib baik jadi orang.

amir said...

Kalau tak jadi kura-kura.....hehehheheehe

Amir said...
This comment has been removed by the author.
pak.maun said...

Mir, aku tak reti nak guna bloomberg, tunggu aku belajar cara nak guna bloomberg tu dulu...lambat sikit Mir

Amir said...

Ok takper, pelan-pelan.